Fraternitas Doloris.
De driedelige assemblage is gebaseerd op het centrale paneel van “Het Lam Gods” van de gebroeders Van Eyck.
Het werk van Jan en Hubert Van Eyck geeft ons een inzicht in het middeleeuwse wereldbeeld, de machtsstructuren, de verhouding tussen de mens, de godsdienst en de persoonlijke vrijheid.
Fraternitas Doloris gaat over dezelfde onderwerpen, maar dan vertaald naar de huidige samenleving en het hedendaagse wereldbeeld.
De rode achtergrond van de panelen verwijst naar het bloed en het offer, de eivorm naar het premature, de oorsprong.
Centraal op het middenpaneel zien we niet het lam, maar wel de mens in zijn embryonale fase. De kroon symboliseert de verschuiving van de macht van de religie naar het individu.
Waar de mens in het originele schilderij de Christusfiguur omringt en aanbidt, is dat in deze assemblage omgekeerd. Godsdienst staat hier ten dienste van de mens. De voeten wijzen naar het mensfiguurtje, een teken van gebrek aan respect van de godsdiensten voor de mensheid.
De twaalf engelen aan de rand van elk paneel zijn vertegenwoordigers van een hogere militaire macht, de enige macht die politiek of godsdienst te boven
gaat.
De zwarte vogel staat voor de Heilige Geest die wat van zijn glans verloren heeft.
De communie wordt uitgebeeld door de kelk onderaan op het paneel. De hostie die de gelovige deel laat nemen aan het verlossende lijden en sterven van Jezus is vervangen door een ereteken van arbeid. De woorden bekwaamheid, zedelijkheid en moraal, die op het ereteken vermeld staan, verwijzen naar hedendaagse ethische waarden die ook een zekere opoffering en lijden vereisen.
Dit brengt ons bij het rechterpaneel (Agnus Dei), dat altruïsme als onderwerp heeft.
Het lam met kruisbeeld rond de nek dat lijdzaam de onbaatzuchtigheid, gepromoot door de godsdiensten, ondergaat laat zich desnoods naar de slachtbank leiden.
De armen die het lam ondersteunen zijn met de handpalmen naar boven gericht, klaar om te ontvangen en te dragen.
De Heilige Geest bovenaan verwijst naar de kunsten die op een positieve manier (bv. Nieuw Testament, 9de symfonie van Beethoven, Utopia) de mens kunnen verenigen om samen te werken en om in groep dingen te verwezenlijken.
De hostie onderaan is vervangen door een ereteken uit de USSR. Dit verwijst naar het mislukte experiment dat op de altruïstische ingesteldheid van de mens rekende.
Het linkerpaneel (Vulpes Rey) handelt over onze egoïstische ingesteldheid.
De vos, symbool voor zelfzucht en listigheid, heeft een ereteken voor moed tijdens militaire acties om de nek. Dit vormt een beloning voor agressiviteit, maar als het misgaat toch ook een vorm van zelfopoffering voor de groep die van deze acties beter wordt.
De armen die de vos ondersteunen, zijn met de handpalmen naar onder gericht. Dit symboliseert de overwinningsgroet van een volk dat zich boven de anderen waant en wil domineren.
De Heilige Geest bovenaan verwijst naar de kunsten die op een negatieve manier (bv. Mein Kampf, Wagner, Triumph Des Willens) de mens kunnen verenigen om samen te werken en om in groep dingen te verwezenlijken.
Het muntstuk dat de hostie vervangt staat symbool voor de rijkdom die een egoïstische levensvisie meestal met zich meebrengt. Op het muntstuk staan
verwijzingen naar “de vrijheid” en “het geloof” om deze ingesteldheid te rechtvaardigen.
Het werk van Jan en Hubert Van Eyck geeft ons een inzicht in het middeleeuwse wereldbeeld, de machtsstructuren, de verhouding tussen de mens, de godsdienst en de persoonlijke vrijheid.
Fraternitas Doloris gaat over dezelfde onderwerpen, maar dan vertaald naar de huidige samenleving en het hedendaagse wereldbeeld.
De rode achtergrond van de panelen verwijst naar het bloed en het offer, de eivorm naar het premature, de oorsprong.
Centraal op het middenpaneel zien we niet het lam, maar wel de mens in zijn embryonale fase. De kroon symboliseert de verschuiving van de macht van de religie naar het individu.
Waar de mens in het originele schilderij de Christusfiguur omringt en aanbidt, is dat in deze assemblage omgekeerd. Godsdienst staat hier ten dienste van de mens. De voeten wijzen naar het mensfiguurtje, een teken van gebrek aan respect van de godsdiensten voor de mensheid.
De twaalf engelen aan de rand van elk paneel zijn vertegenwoordigers van een hogere militaire macht, de enige macht die politiek of godsdienst te boven
gaat.
De zwarte vogel staat voor de Heilige Geest die wat van zijn glans verloren heeft.
De communie wordt uitgebeeld door de kelk onderaan op het paneel. De hostie die de gelovige deel laat nemen aan het verlossende lijden en sterven van Jezus is vervangen door een ereteken van arbeid. De woorden bekwaamheid, zedelijkheid en moraal, die op het ereteken vermeld staan, verwijzen naar hedendaagse ethische waarden die ook een zekere opoffering en lijden vereisen.
Dit brengt ons bij het rechterpaneel (Agnus Dei), dat altruïsme als onderwerp heeft.
Het lam met kruisbeeld rond de nek dat lijdzaam de onbaatzuchtigheid, gepromoot door de godsdiensten, ondergaat laat zich desnoods naar de slachtbank leiden.
De armen die het lam ondersteunen zijn met de handpalmen naar boven gericht, klaar om te ontvangen en te dragen.
De Heilige Geest bovenaan verwijst naar de kunsten die op een positieve manier (bv. Nieuw Testament, 9de symfonie van Beethoven, Utopia) de mens kunnen verenigen om samen te werken en om in groep dingen te verwezenlijken.
De hostie onderaan is vervangen door een ereteken uit de USSR. Dit verwijst naar het mislukte experiment dat op de altruïstische ingesteldheid van de mens rekende.
Het linkerpaneel (Vulpes Rey) handelt over onze egoïstische ingesteldheid.
De vos, symbool voor zelfzucht en listigheid, heeft een ereteken voor moed tijdens militaire acties om de nek. Dit vormt een beloning voor agressiviteit, maar als het misgaat toch ook een vorm van zelfopoffering voor de groep die van deze acties beter wordt.
De armen die de vos ondersteunen, zijn met de handpalmen naar onder gericht. Dit symboliseert de overwinningsgroet van een volk dat zich boven de anderen waant en wil domineren.
De Heilige Geest bovenaan verwijst naar de kunsten die op een negatieve manier (bv. Mein Kampf, Wagner, Triumph Des Willens) de mens kunnen verenigen om samen te werken en om in groep dingen te verwezenlijken.
Het muntstuk dat de hostie vervangt staat symbool voor de rijkdom die een egoïstische levensvisie meestal met zich meebrengt. Op het muntstuk staan
verwijzingen naar “de vrijheid” en “het geloof” om deze ingesteldheid te rechtvaardigen.