Das Atmen Fällt Mir Schwer (2013, 230 X 205 X 60 cm.)
De assemblage toont een transhumane Duitse soldaat, verbonden met zijn slachtoffers.
Het beeld bevat verwijzingen naar de twee wereldoorlogen. Het mechanische exoskelet verwijst naar de toekomstige militaire ontwikkelingen die bij volgende oorlogen kunnen gebruikt worden.
Het werk is een oorlogsmonument, een gedenkteken voor alle vroegere en toekomstige slachtoffers.
Iedereen die bij een oorlog betrokken is, is een slachtoffer. Zelfs de overwinnaar zal de rest van zijn leven geconfronteerd worden met de opgelopen fysieke of psychische schade.
De luchtslangen herinneren de soldaat aan het slachtoffer dat hij achterlaat, de graffoto van een ander slachtoffer is op zijn borst vastgevezen.
Als wapen draagt hij een kruis. Dit is een verwijzing naar het lijden en het offer, maar ook naar Marx: “Religion is a weapon of mass destruction”, in dit geval in de tweede wereldoorlog door de katholieke Vlaamse beweging aangewend om soldaten naar het oostfront te sturen.
De sokkel van het beeld verwijst naar de dood, niet alleen naar de dood van de slachtoffers, maar ook naar het afsterven van de ethiek, de cultuur, de moraal en het persoonlijk welbevinden als gevolg van deze conflicten.
Zo ondermijnen de oorlogen uit het verleden het geloof in een rationeel toekomstperspectief. Tenzij de toekomstige transhumane mens, met behulp van logisch machinedenken, in staat is deze cirkel te doorbreken.
Het beeld bevat verwijzingen naar de twee wereldoorlogen. Het mechanische exoskelet verwijst naar de toekomstige militaire ontwikkelingen die bij volgende oorlogen kunnen gebruikt worden.
Het werk is een oorlogsmonument, een gedenkteken voor alle vroegere en toekomstige slachtoffers.
Iedereen die bij een oorlog betrokken is, is een slachtoffer. Zelfs de overwinnaar zal de rest van zijn leven geconfronteerd worden met de opgelopen fysieke of psychische schade.
De luchtslangen herinneren de soldaat aan het slachtoffer dat hij achterlaat, de graffoto van een ander slachtoffer is op zijn borst vastgevezen.
Als wapen draagt hij een kruis. Dit is een verwijzing naar het lijden en het offer, maar ook naar Marx: “Religion is a weapon of mass destruction”, in dit geval in de tweede wereldoorlog door de katholieke Vlaamse beweging aangewend om soldaten naar het oostfront te sturen.
De sokkel van het beeld verwijst naar de dood, niet alleen naar de dood van de slachtoffers, maar ook naar het afsterven van de ethiek, de cultuur, de moraal en het persoonlijk welbevinden als gevolg van deze conflicten.
Zo ondermijnen de oorlogen uit het verleden het geloof in een rationeel toekomstperspectief. Tenzij de toekomstige transhumane mens, met behulp van logisch machinedenken, in staat is deze cirkel te doorbreken.